• تلفن 0415245681
  • ایمیل info@moghaddamian.com

آشنایی با کنسرو ماهی تن و تهیه چند غذای خوشمزه و ساده با آن

  • آشنایی با کنسرو ماهی تن و تهیه چند غذای خوشمزه و ساده با آن

    آشنایی با کنسرو ماهی تن و تهیه چند غذای خوشمزه و ساده با آن

کنسرو تن ماهی از جمله غذاهای مورد علاقه در بین مردم است، که آن را به صورت سرد یا گرم، در سالاد و انواع مختلف غذا مورد استفاده قرار می‌دهند. کنسرو تن ماهی به دلیل ماندگاری طولانی، طعم خوب و خواص عالی از پرطرفدارترین انواع کنسروها است.
کنسروهای ماهی در موارد متعددی می‌توانند تفاوت داشته باشند. نوع آبزیانی که کنسرو می‌شوند مانند ماهی، میگو، خرچنگ، میوه‌های دریایی و … است. در کنسرو ماهی می‌توان از ماهی کامل یا ماهیان ریز و یا کنسرو سایر اجزای ماهی استفاده کرد. افزودنی‌های داخل قوطی می‌تواند شامل روغن زیتون، انواع سس ها یا کنسرو ماهی با مواد دیگر باشد. پخت ماهی داخل کنسرو می‌تواند به شکل مرطوب یا خشک انجام شود. اندازه، انواع، ساختار و درب قوطی‌ها نیز می‌توانند متنوع باشند.
برای تولید کنسرو ماهی، گوشت ماهی تن ۱۲۱ درجه و به مدت یک ساعت حرارت می‌بیند؛ که بسیاری از سخت پوستان، پستانداران و ماهیان این درجه حرارت را نمی‌توانند تحمل کنند و گوشتشان باز می‌شود.
مردم کنسرو ماهی را با نام «تن ماهی» می‌شناسند که عنوان نادرستی است، زیرا کنسرو ماهی می‌تواند از انواع مختلف ماهی تهیه شود؛ مثلاً تا چند سال پیش کنسرو ماهی ساردین و کیلکا در بازار وجود داشت اما به دلیل اینکه از آنها به اندازه کافی استقبال نشد، دیگر تولید نشدند. در کشور ما، کنسرو ماهی تن طرفداران زیادی دارد.

دلیل جوشاندن تن ماهی

کنسرو تن ماهی در صورت نگهداری در شرایط نامناسب یا انقضای تاریخ مصرف آن، به سرعت فاسد می‌شود و مسمومیت بسیار جدی به نام مسمومیت «بوتولیسم» را ایجاد می‌کند؛ که می‌تواند سبب مرگ شود.
طبق توصیه کارشناسان حتماً کنسرو تن ماهی را قبل از مصرف باید ۲۰ دقیقه در آب جوشاند و سپس مصرف کرد، تا احتمال مسمومیت با آن به حداقل برسد. همچنین اگر کنسرو تن ماهی، متورم یا ضربه خورده باشد، نباید از آن استفاده کرد.

دستور طبخ چند نوع غذا با کنسرو تن ماهی

 

1– خورشت تن ماهی

مواد لازم:
یک عدد تن ماهی
یک عدد سیب‌زمینی متوسط
یک عدد پیاز کوچک
1/2 لیوان لوبیا چیتی پخته
رب گوجه
آب
نمک، فلفل، زردچوبه، دارچین، پودر سیر و پودر زنجبیل

طرز تهیه
ابتدا پیاز را خلالی کرده و در قابلمه با کمی روغن سرخ می‌کنیم. حتی می‌توان با کمی از روغن تن ماهی پیاز را سرخ کرد. سیب‌زمینی نگینی خرد شده و لوبیا چیتی پخته را نیز اضافه می‌کنیم.
تن ماهی را به مواد افزوده و پس از ترکیب با رب گوجه، ادویه جات، آب را اضافه کرده و می‌گذاریم حدوداً یک و نیم ساعت بپزد و جا بیفتد. چاشنی این خورشت آبلیموست که بهتر است از آب لیموی تازه استفاده بشود.

2- پیراشکی تن ماهی

مواد لازم:
یک لیوان آرد
یک دوم لیوان شیر
۱ عدد تخم‌مرغ
یک دوم لیوان روغن
۱ قاشق مرباخوری نمک و شکر
۱ قاشق غذاخوری مایه خمیر
مواد لازم برای مواد میانی:
1 عدد کنسرو تن ماهی
پیاز متوسط
سیب‌زمینی
رب و ادویه دلخواه

طرز تهیه:
ابتدا مواد خشک را با هم مخلوط می‌کنیم. سپس شیر و روغن و تخم‌مرغ را به آن اضافه می‌کنیم. حالا تمام مواد را خوب ورز داده تا خمیر لطیفی به ‌دست آید. اگر مواد خشک بود کم کم آب به آن اضافه کنید یا اگر شل شد کمی آرد اضافه کنید (خمیر نباید به دست بچسبد) در آخر، روی ظرف سلفون می‌کشیم و اجازه می‌دهیم تا خمیر خوب ور بیاید.

برای آماده کردن مواد میانی پیراشکی به این روش عمل می‌کنیم؛
پیاز را نگینی خرد کرده و در روغن سرخ می‌کنیم. سیب‌زمینی را یا رنده و یا نگینی خرد می‌کنیم و به پیاز اضافه می‌کنیم، خوب که سرخ شد تن ماهی و ادویه دلخواه (نمک، فلفل، زردچوبه، پودر لیمو و … و هر ادویه دیگری را که دوست داشتید می‌توانید اضافه کنید). سپس رب گوجه فرنگی را به مواد داخل تابه اضافه می‌کنیم.
دقت کنید مواد نباید آبکی باشد؛ یعنی نباید حتی یک قطره آب به مواد میانی اضافه شود. پس از اینکه خمیر خوب ور آمد و آماده شد آن را با وردنه پهن کرده و به صورت دلخواه قالب زده و یک قاشق مواد میانی را داخل خمیر گذاشته و آن را می‌پیچیم.
برای سطح بیرونی پیراشکی، یک زرده تخم‌مرغ و کمی روغن و چند قطره شیر را باهم مخلوط کرده و با برس روی پیراشکی می‌کشیم و با کنجد تزئین می‌کنیم. پیراشکی‌ها را به مدت ۲۰ دقیقه با حرارت ۲۰۰ درجه در فری که از قبل آن را گرم کرده‌ایم، قرار می‌دهیم.

3- سالاد تن ماهی ایتالیایی

مواد لازم:
یک قوطی کنسرو ماهی تن
1 عدد فلفل دلمه کوچک خرد شده
1/3 پیمانه زیتون سیاه هسته گرفته و خرد شده
1/3 پیمانه سس مایونز
2 عدد تخم‌مرغ آب‌پز و خرد شده
1 قاشق چای خورب فلفل پاپریکا: پاپریکا بدون تند و تیز بودن رنگ قرمز و طعم خیلی خوبی به غذا می‌دهد
نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه:
ماهی تن را با چنگال خردکنید. داخل یک‌ کاسه ماهی تن، زیتون، فلفل دلمه، تخم‌مرغ‌ها و سس مایونز را ریخته سپس نمک، فلفل و فلفل پاپریکا را نیز اضافه کنید. همه مواد را به آرامی با هم مخلوط‌ کنید.
این یک سالاد ساده، خوشمزه و مقوی برای وعده ناهار یا شام است. سالاد ماهی تن را می‌شود هم با نان‌های ماشینی و ساندویچی و هم با نان‌های سنتی به صورت لقمه درست کرد. سالاد ماهی تن یک سالاد سرد است که تهیه آن بسیار آسان بوده و ظرف چند دقیقه انجام می‌شود.

1
دیدگاه بگذارید

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
dt_admin Recent comment authors
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای